Monday, August 31, 2009

Labels:

Hatiku Di Negaraku

Semakin jauh semakin rindu
Terkenang tanah lahirku
Masa pantas berlalu
Hatiku sentiasa disitu

Walau jauh daku berada
Meski di mana tempatnya
Tak pernah hilang di minda
Hatiku sentiasa di sana

Cabaran dugaan melanda
Mencabar rasa setia
Nafsu, syaitan ditentang jua
Hatiku tetap bersama

Kau sekarang sudah maju
Jangan lupa pada Yang Satu
Akan ku kenang selalu
Hatiku di negaraku



Juara Pertandingan Mencipta Lagu Bulan Kemerdekaan 2006
Penyanyi asal: Wan & Zahir (feat kelas5007)
Pentas: 4 Fudhail 'Iyadh 06
Lirik: Hilmi Jauhari
Lagu: Foo-art






* tade artis nk nyanyikan ke utk pertandingan 1malaysia (?) hehe.




** oh. terkenang zaman silam. sudah² la tu




*** tunggu fuad dtg nyanyikan semula. boleh buat video kot :P

Thursday, August 13, 2009

semenjak due menjak ni, kerap bermen dgn excel dan powerpoint. ade saja tugasan dek program yg x penah henti. dpt la aku explore sket powerpoint ngan excel office 2007. tu pun sket² je la aku sempat nk explore.

sedang aku melayari tenet, dpt satu im via ym dr kawan. "wei, tgk ni [link]". oh. rupenye office 2010 da nk kuar. x sempat aku nk bermanje dgn office 07, office baru da nk kua. laju sungguh perkembangan ICT skang nih.

teringat kenangan² silam. mase kecik² dulu. mase tuh sape tade kad dragon ball, die ketinggalan zaman, pastu zaman terus berubah. sape tade 'tamiya', die mmg tade jiwa kanak-kanak. patu, msk pulak zaman men game. fifa, metal slug, rockman dll. ni lah keje² kanak-kanak jiwa moden.

pantas mase berlalu, masuk pulak era mp3. sume remaja terkejar² memiliki mp3. dunia globalisasi tambah maju lagi, memasuki era henpon. skang sume men compare, henpon sape lg canggih, henpon sape lg mahal. pastu, motosikal lak menjadi ukuran. tak henti di situ, tros memasuki era laptop. ade yg maju selangkah tros ke era PC. apepun, yg pasti, kini remaja dan laptop cam sinonim (ayat lebih²)

rasenye, lepas ni msk era kete², lepas tuh, tak cukup gah lagi, msk era rumah. rumah sape lg gempak dan besar.

itulah manusia. kalau harta da bkn kat tangan, die msk menetap kat hati.


Monday, August 3, 2009

salam

sekian lama tak menulis. penoh sejak-sejak ni. pergi sana pergi sini. saje-saje mengisi mase lapang di musim cuti. klo tak, sia-sia lah berlalu begitu.

ade gak beberape mende yang tak kesampaian jugak buat. bile byk sgt mende nk kene wat, bile ade mende yg bertembung, pastinye salah satu kene tolak ke tepi, tak pun kene kurangkan prioriti mende tuh. supaye boleh fokus kat mende yg lg besa dan penting. walaupun bes mane pun pekare tu, yg besa dan penting tetap lg besa dan penting.

bile berlaku penolakan ketepi, mule lah berbunyi suare² di belakang. terkadang berbaur kutukan, perlian, persoalan yang memang takleh nk jawab, ejekan dan macam² lg. lg trok bile ade yg pandang pun sekilas, masakan pulak senyum akan terukir bile berjumpe.

aku penah duduk² lepak, kemudian terdengar, "die tu mmg. ramai sgt kawan die smpai kite² ni terabai". aku terkedu. oh, rupenye die bknnye tgh cakap pasal aku. perasan je lebih. lega, tp terpikir. susah jugak berkawan ramai. byk hati yg perlu dijage.

tak sume hati same. ade yg besa sket, ade yg kecik sket. ade kemerah²an, ade yg da hitam gelap. ade yg tenang, ade gak yg cemas sket. mustahil satu hati dapat seiring dgn byk² jenis hati yg len.

*******

di asrama rumah;
"we, wan! tade citer korea/jepun ker?"
"ma fish ya amu (tade aa pak cik)"
"ape la. korea/jepun aa bes. tgk holywood bosan. sume nk komputer² je"

sbnrnye, ape yg membuat org berminat utk tgk citer² korea/jepun. aku x bape pasti. tp yg aku tau, hasil sembang dgn beberape kipas-susah-mati citer korea/jepun, citer² mereka adelah real. benar. tiade penipuan. bkn maksudnye diorg tgh tak berlakon. diorg berlakon jugak. tp air mate mereka yg klua semase berlakon tu air mate yg klua btol² hasil feeling yg mendalam terhadap lakonan. tak seperti citer melayu, yang memerlukan eyemo utk buat nangis (minta maaf industri lakonan malaysia). tak jugak seperti hollywood yg memerlukan kehebatan komputer utk buat aksi² letupan bom dan sebagainya. bkn nk bekap korea/jepun (syek jgn perasan), tp tulah mende yg aku rase membuat org tertarik. sudah dgn korea/jepun.

*******

baru ni aku terdengar menenai sejarah lagu pemergianmu nyanyian in-team. diceritakan mereka baru pulang dari umrah, dan tros membuat lagu itu. dan mereka mengatekan chorus "dan tibalah waktu ajal bertemu..." dirakam berulang² kali. disbbkan setiap kali smpi part tu, mereka akan menangis. hu~
"Lagu ini dimulakan dengan sebuah narration yang sangat menyentuh hati, menceritakan tentang tingginya kecintaan dan kerinduan umat Nabi Muhammad setelah pemergian baginda. Dengan diiringi permainan piano yang cemerlang, ditambah dengan isi narration yang sangat puitis, saya begitu tersentuh. Saya harus berterus terang untuk menyatakan bahawa hidung saya sudah mula ngilu apabila mendengar narration ini. Apabila narration tamat, intro lagu ini menggunakan permainan piano dengan melodi yang sama menunjukkan seolah-olah narration tadi adalah sebahagian daripada lagu ini. Ditambah dengan bunyi bass yang kena pada butir lirik yang disampaikan, begitu menyentap jiwa. Saya hampir tewas dengan emosi sendiri apabila mendengar lagu ini hingga ke hujungnya. Satu garapan muzik, lirik, dan nyanyian yang cemerlang daripada inteam yang begitu menyentuh hati. Maafkan jika saya agak emosional dalam ulasan untuk lagu ini tetapi saya perlu terangkan bahawa pertama kali saya mendengar lagu ini adalah pada waktu awal pagi, 1 pagi dalam suasana sunyi – keadaan yang cukup sesuai untuk mendengar dan menghayati lagu seperti ini."
dan inilah komen dipetik dari sebuah laman.

*******

menjaga hati memang susah. sangat susah. tapi dengan hati yg tulus ikhlas dan benar, setiap hati pasti akan tersentuh. orang tua kate ape, apa-apa dari hati pasti akan jatuh ke hati.

maafkan aku kawan-kawan jika tak menunaikan apa-apa hakmu.

hamba yang lemah,
wan hilmi.


"barangsiapa mencari redha Allah dengan kemarahan manusia, Allah akan redha padanya dan manusia akan redha padanya. barangsiapa mencari redha manusia dengan marahnya Allah, maka Allah akan murka dan manusia juga akan marah padanya."

Copyright 2008 tulisan ini . All rights reserved.

Template By: Hive Designs Ported By: Theme Lab. Blogger by akOOgle