Friday, March 7, 2008

Ada satu kajian mengatakan yang 80% perkara yang terjadi disekeliling kita adalah disebabkan kita. Peringatan, *ini hanyalah kajian.* Bknnya kepastian.

Contohnya, andaikata ada dua orang bergaduh di hadapan kita dan lantas bertumbuk sesame sendiri. Salah kita kerna tidak mendamaikan mereka. Dan jika berlaku pembunuhan, sepatutnya kita boleh didakwa. Ya, agak pelik. Tapi jgn lupa, *ini hanyalah kajian*.

Contoh lain, andaikata pasukan bola sepak kita kalah. Salah siapa? Adakah salah keeper yg bolos gol? Salah defender yang tak kawal striker pihak lawan? Salah midfield yg x pass striker? Atau salah striker yg sepakan selalu tersasar di depan gol? Kenapa x salahkan diri sendiri? Kenape tak kita yg jadi keeper jika kita mampu menahan drpd terbolos.. kenape kite tak jadi striker jika kita mampu menjaringkan gol beribu².. Agak tak logik. Diingatkan sekali lagi *ini hanyalah kajian*.

Ataupun, andaikata kawan sekelas kita gagal dlm peperiksaan. Adakah kita tidak bersalah? Pernahkah kita memberi motivasi kpdnya utk belajar? Pernahkah kita menurunkan ilmu² kita kepadanya? Apapun, *ini hanyalah kajian*.

Jarang sekali kita terfikir kesalahan kita apabila berlaku sesuatu perkara. Kerap kali kita akan terus menunding jari ke arah org len.

Jika begitu, Islam masih tidak bangkit lagi. Soalnya bukan kenapa Islam x bangkit; Salah siapa Islam tidak bangkit lagi?


Setiap dosa yg kita lakukan melambatkan proses kebangkitan Islam
*yg ini bkn kajian*

0 Responses to Soalnya Siapa?:

Copyright 2008 tulisan ini . All rights reserved.

Template By: Hive Designs Ported By: Theme Lab. Blogger by akOOgle