Saturday, April 25, 2009

[sambungan]

syukur.. syukur.. syukur Ya Allah. syukur.. Alhamdulillah.


(straight to the point)
zaman kini, ramai yang mengaku "saya hamba Allah". kadang-kadang, mereka cakap tak tahu maksud. jadi saya tolong mereka mentafsirkan ayat ini.


hamba I 1. abdi, budak belian, sahaya; 2. saya (utk merendahkan diri): ~ dengar tadi encik mengatakan encik berniaga di Singapura; tuan ~ (sbg menghormati orang yg dilawan bercakap) tuan; 3. ya, tuan (disebut ketika menjawab pertanyaan dsb); 4. (Komp) peranti yg dikuasai atau dikawal oleh peranti lain;

abdi orang yg dimiliki oleh seseorang lain dan terpaksa melakukan apa saja yg diperintahkan oleh tuannya (tanpa mempunyai kebebasan atau hak sendiri), hamba, hamba tebusan: ~ negara Id pegawai kerajaan;



hamba ni org yang bekerja dan tak layak untuk mendapat balasan. berbeza dengan orang gaji. mereka bekerja dan mendapat gaji hasil daripada kerja2 dan usaha2 mereka.

******

dulu, masa saya muda2 dulu di peringkat sekolah, fenomena ini telah pun berlaku. kemudian saya singgah2 di matriks yg paling dekat dgn umah saya. saya dapati perkara yang sama berlaku. skang saya duduk bersama golongan agamawan pun, fenomena ini masih berlaku. apa yang saya lihat, tika menjelang nya sesuatu yang sangat memerlukan pertolonganNya, barulah mereka bersungguh melakukan suruhanNya.

paling ketara ketika mane peperiksaan mule menjelma. surau pun mule penuh. ahli qiamullail pun meningkat. bacaan qur'an slps maghrib semakin hangat. berdoa pun lame2.

malang skali, selepas berlalunye peperiksaan, lebih2 lg bile da keluar result, semua nyer lesap. surau makin berkurang ahli, malam makin sunyi dgn org, qur'an mule berhabuk. oh. sedih2.

jadi layaknye mereka mengatakan "saya orang gaji Allah". tak dinafikan mase peperiksaan tu mmg semangat beribadah datang sendiri. tapi patutnye ia jadi pemankin untuk terus bersemangat selepas itu. kalau semangat nya pudar selepas mendapat result, same seperti buruh dapat gaji selepas siap bangunan. siap bangunan, gaji masuk, berhenti bekerja.

jika belajar dan ibadah utk periksa, habes pekse, dpt mumtaz, benti belajar, benti ibadah.


"apa yang kerana Allah berkekalan dan bersambung,
apa yang selain Allah akan terputus dan terhenti"



exam mode~


p/s: sekarang hingga akhir mei, saya rasa ramai menghadapi peperiksaan. hasip mahmud di uitm, syek dgn adtp nye, meo dan multimedia di mmu, zaher sem akher matriks, sekalian azhari di mesir, dak² medik mesir dan juga peperiksaan sem 1 dak² hira'. semoga berjaya untuk semua dan ingat²lah keutamaan anda.

3 Responses to mind your language (season II):

  1. basah hati ana dgr tazkirah dari doktor azhar ni...

  1. love the quote but u gotta also walk the talk and u will, i know u will ;)

    GOOD LUCK for exams, pray for mine as i pray for yours, and bile nak balik?

  1. wan~ tgh nanges ni wan~ hu

    uh..saya org gaji!

Copyright 2008 tulisan ini . All rights reserved.

Template By: Hive Designs Ported By: Theme Lab. Blogger by akOOgle