Tuesday, February 5, 2008

pantas masa berlalu. sepantas download lagu di Mutiara Digital. transfer rate di sini di sana biasenye dlm lingkungan 120-150kbps. tak sempat cari lagu lain sudah selesai download lagu sebelumnya.


begitu juga hidup aku. makan, minum, tidur silih berganti dan sedar tak sedar hari demi hari berlalu tanpa dimanfaatkan. terkadang rasa kesal, namun apelah gunenya sesalan itu. aku tros merancang utk mase yg akan dtg agar ia tidak sia-sia begitu sahaja.. insyaAllah~





namun aku masih yakin. sepertimana yakin kita terhadap keselamatan roller coaster, yang pada hakikatnya bila-bila sahaja boleh sahaja menukarkan perasaan seronok dan gembira menjadi duka dan tragis. namun masih yang menaiki nya hari demi hari tanpa menimbangkan risiko yang mungkin terjadi.


keyakinan seperti itulah sepatutnya kita rasakan terhadap kekuasaan Allah yang bisa menjadikan sesuatu dengan kehendaknya dengan sepatah kata "Jadilah". keyakinan seperti itu juga patutnya dapat dirasekan terhadap hari yang pasti menjelma. hari dimana tiada lagi guna nya penyesalan.





oleh itu bersyukurlah. daripada beribu pasir yang ada di pantai, alangkah bertuahnya pasir yang digunakan untuk membina istana pasir yang muncul juara pertandingan membuat istana pasir. lebih bertuah pasir yang menjadi asas kepada tertegaknya istana itu. tiadalah wujudnya istana tanpa tapak asas itu. namun tak cantik juga istana jika hanya kecik. lebih indah jika ada banyak lagi pasir agar dapat buat perhiasan tepi-tepi istana. tapi bukan sebarang pasir bisa dijadikan bahan utk membuat istana pasir ini. hanya yang benar-benar mampu sahaja.


bersyukurlah kita dilahirkan dalam islam.



dan pohonlah pada tuhan. biasanya seorang peniaga cina tidak membuka kedainya di awal pagi. awal pagi mereka akan bersenam utk sihatkan badan. kemudian mereka akan 'berdoa' kepada 'tuhan' mereka agar mereka di 'murahkan rezeki'. biar lambat buka kedai, kerna mereka yakin hasil 'doa' mereka itu, tuhan akan memudahkan dan melariskan jualan mereka.


itu peniage cine. peniage Islam?


"sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pertukaran siang dan malam ada tanda kebesaran Allah bagi mereka yang berakal"
(Ali Imran:190)
kembara berjalan, melihat dan mentafsir...

0 Responses to metafora & simile:

Copyright 2008 tulisan ini . All rights reserved.

Template By: Hive Designs Ported By: Theme Lab. Blogger by akOOgle